31-10-2010

Een lekker lepeldrankje, die advocaat

Deze morgen vroeg ik: "wie wil er een eitje?" De kindjes: "ikke! ikke! ikke!" Enkele wilde een spiegelei maar dan wel zoals gewoonlijk... "zonder geel hè mama!!!" Dus de dooiers gingen voor de zoveelste keer aan de kant. Maar deze keer in de plaats van de afvalbak in een potje. Afgelopen week had ik mijn receptje van advocaat eens doorgegeven en dacht awel ik ga dat ook nog eens maken sè! Ik herriner me nog dat ik tijdens de zwangerschap van de 2ling na 3 weken verplicht hospital verblijf terug naar huis mocht, eindelijk kon ik aan de advokaat beginnen die ik wilde uitdelen samen met de suikerboontjes. Ik moest wel 80 potjes vullen. (later bleken die zelfs niet voldoende te zijn want ze waren super in trek). En amper een week later waren die 2 kleine spruitjes er! Ooit heb ik hem eens laten berekenen op mijn vorig werk, uitslag: hij is 57°! Dus dames opgelet bij het uitlikken van die pot want uwe man zal anders een zatte madam terug vinden in die keuken!! Ik kan er van meespreken, maar niet vandaag :-). Als je kan gebruik dan wel eitjes van scharrelkippetjes uit je eigen tuin want dan is de kleur nog mooier geel.
  • 410 gr gecondenseerde volle melk met suiker
  • 8 eierdooiers
  • 2 zakjes vanilesuiker
  • 350 gr griessuiker
  • 2 dl alcohol 90°
  • maak van je suikers suikerwater, dit doe je door je suiker in een steelpannetje met wat water te laten oplossen op een warm vuurtje
  • mix de dooiers met de gecondenseerde melk
  • doe 1/3 van de suikerwater bij de mix
  • doe 1/3 van de alcohol bij de mix
  • herhaal dit nog 2x
  • doe in bokalen
  • smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hé hoe leuk, we hadden bij de geboorte van de jongste ook potjes advokaat en inderdaad het was hier ook een topper. Bij ons likt manlief graag de pot uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je meent het! Manlief krijgt hier daar hier kans niet voor, ik schraap hem de gewoon tot de laatste drup uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen