13-12-2011

Gilet in kalfshuid

Willem had hier een gilet gekregen en heeft hem tot hiertoe al heel veel gedragen. Op een dag vroeg ons ventje "mama ik wil er nog eentje, maar dan een echte". Na een beetje zoeken vond ik een winkel en zocht achter een double face schaapje. Uiteindelijk kwam ik met heel wat anders buiten. 2 Kalfsvelletjes en restje koehuid en een gemetalliseerd lapje leer van de restbak. Na wat knippen in de patronen en deze te puzzelen op het velletje zie je her en der de vorm er nog in.

Willem wilde heel graag dat ik deze gilet poste maar heb eigenlijk een beetje schrik voor de reactie omdat het in kalf is gemaakt...

Voor diegene die het zielig vinden dat ik een kalfshuidje heb genomen wil ik toch het volgende nog even zeggen: Koeien worden gekweekt voor hun melk en vlees, een koeienhuid is bijgevolg restafval. Een kalfje levert een boer al helemaal geen winst, een kalfshuidje is daarom ook steeds afkomstig van doodgeboren kalfjes of die kort na de geboorte zijn gestorven.




6 opmerkingen:

  1. Het is gewoon prachtig. Was het niet moeilijk om erin te stikken? Ik heb helemaal niets tegen kafl of koe. Wer dragen toch lederen schoenen hé. En ik eet vlees. Het enige wat ik erg vind is al dat te veel aan vlees dat word weggedaan. Er word gewoon te veel vlees geslacht. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Katrientje, mijn nieuwe naaimachine is voorzien van differentieel transport en met een ledernaald erbij was het een makkie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ah, ok, ik heb al moeite met jeans haha. En op je vraag waar ik die stofjes haal. Awel ik kocht ze op een internetshopje. Bambiblauw. Maar ik doe dat heel weinig want vind het te veel kosten. Ik kocht dan ook maar een half metertje uiltjes en een half metertje vogeltjes om spullen op te smukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het met jullie eens maar als ik eerlijk ben: ik eet wel al het 'standaard' vlees, tot met met eindeloos veel soep en stoof, maar wat ze hier nog meer wegstouwen.....; kalfswangen, tripes, andouillettes etc.... jekkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met kalfswangetjes of kop of lever ed, daar kunnen ze mij ook niet blij mee maken hoor, dan zit ik ook met lange tanden te lachen :-) Heb een keer erwtensoep met varkenspoten gemaakt, heb ze toch niet opgegeten omdat ik het wiste hé...

    BeantwoordenVerwijderen